110 éve dobták piacra a Ford T-modellt

Október 1-jén lesz 110 éve, hogy 1908-ban a Ford Motor Company piacra dobta a méltán híres Ford T-modellt. Az autó teljesen új fejezetet nyitott a gépjárművek világában, ennek jártunk most utána.

ford-model-t-820x547.jpg

Forrás: https://classicsworld.co.uk/opinion/the-universal-car-fords-model-t/

Az autót 1908 és 1927 között gyártották Detroit-ban és 15 millió példány gördült le a gyártósorról. A Volkswagen Bogárig ez volt a leghosszabb ideig fogalmazott gépjármű. Külön érdekesség, hogy a T-modell gyártása során közreműködött még a makói születésű Galamb József is, aki a Ford detroiti gyárának igazgatója is lett.

fordtmodell2.jpg

Forrás: http://www.autoszektor.hu/hu/content/magyarok-vilag-jarmugyartasaban-galamb-jozsef

A T-modell megjelenéséig csak az igazán tehetősek körében volt elterjedt az autózás, tehát nem volt különösebben sok jármű az utakon. A Ford elképzelése az volt, hogy piacra kell dobni egy viszonylag alacsony gyártásköltségű és kedvező árú népautót. Az első példány 1908. augusztusában készült el, majd ugyanazon év október 1-jén megindult a szériaforgalmazás is. Az újonnan piacra került járgányt akkoriban 825 dollárért adták, amely mai árfolyamon számolva 18 000 amerikai dollárnak felel meg, amely egy középkategóriás autó árával egyenértékű. A költségcsökkentés egyik legismertebb módja az volt a T-modell esetében, hogy kezdetben csupán fekete színben gyártották, innen ered Henry Ford híres mondata is, miszerint: „A vevő bármilyen színben választhat autót. Feltéve, ha az a szín fekete.”

ford-model-t-automobiles.jpg

Forrás: http://www.american-historama.org/1881-1913-maturation-era/henry-ford-model-t.htm

A motor mai szemmel nézve megmosolyogtató. A T-modellt egy 22 lóerős négyhengeres motor hajtotta, a váltó pedig kétsebességes volt, amely egy mechanikus kuplunggal volt összekapcsolva, tehát az autó képes akár 60 kilométeres végsebességet is tudott produkálni.

9081003_pg29_fordmodelt.jpg

Forrás: http://www.saturdayeveningpost.com/2011/10/01/archives/advertisements-archives/ad-announced-revolution.html

Ahogy teletek az évek, a T-modell is átesett pár ráncfelvarráson. Idő közben fém karosszériát és szélvédőt is kapott, haladva az akkori trendekkel. Galamb József érdeme pedig a világ első gyártósora, amelyről több ezer Ford gördült le heti rendszerességgel, míg a michigani gyárban napi 10 000 motor készült el. A T-modell nagyon népszerű lett. A nagy kereslet miatt az USA-n kívül olyan helyeken is gyártani kezdték, mint például Németország, Argentína és Brazília. Az első világháború után a T-modell uralta az utakat, olyan elképesztő mennyiségű példány kelt el belőle. Mivel elérhető árú volt, nagyon sok példány állt szállítói szolgálatba is, amely sokat könnyített az ezzel foglalkozók dolgán.

modelttruck_1924_hr.jpg

Forrás: http://myautoworld.com/ford/history/ford-t/ford-t-5/ford-t-6/ford-t-6.html

Pár évvel később azonban a gyártásköltség csökkentés égisze alatt születű minimalista elvrendszer a visszájára kezdett fordulni. A vevői oldalról megjelentek különféle luxusigények is, amely indokolta a színválaszték bővülését is. De ez továbbra sem volt elég a publikumnak. Egyre többen vágytak új formatervre és nagyobb végsebességre is, a T-modell pedig nem volt képes ezen igényeket kielégíteni.

203139.jpg

Forrás: http://www.mtfca.com/discus/messages/179374/203135.html?1302204870

A ’20-as évek második felére a T-modell piaca egyre szűkült, amellyel együtt a gyárból kiguruló darabok száma is csökkenésnek indult. 1927-ben az utolsó példány is legördült a gyártósorról, amelyet követően mindenki jobbnak látta, ha az egykor egyeduralkodó T-modell visszavonul és az autótörténelem része lesz.

last-model-t-produced.pngForrás: https://www.uniqueautobody.com/2015/05/the-last-model-t-was-produced/

 

Forrás: http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1908_oktober_1_a_ford_t_modell_a_piacra_kerul/