100 éves az első amerikai platós kocsi

A platós kocsik rengeteg ember életét és munkáját könnyítik meg nap mint nap. Nagyon sok gyártó készítette el a saját modelljét. A bőséges választéknak hála mindenki megtalálhatja a számára szimpatikus darabot. De vajon honnan indult mindez?

naz_1303afa04d26431d80b0266e45b07eeb.jpg

Forrás: https://noticias.autocosmos.com.mx/2017/07/31/hace-100-anos-ford-vendio-su-primera-pickup

Kereken 100 évvel ezelőtt, 1918. novemberében véget ért az első világháború. Amerikában ez nagyon látványos gazdasági fellendülést hozott, melynek hatására az autóipar is szárnyalni kezdett. Az autóipar egyik legnagyobb úttörője egy Henry Ford nevű úriember volt, akinek a méltán híres Ford T-modelljéről már írtunk korábban.

late_model_ford_model_t.jpg

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ford_T-modell#/media/File:Late_model_Ford_Model_T.jpg

Miután Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Company-t, feltett céljai között szerepelt, hogy a hadseregben is alkalmazott kisebb méretű platós kocsikat elérhetővé tegye a civil lakosság számára is. 1917-ben a Ford megalkotta a legelső kisteherautót, amely a Ford TT-modell nevet viselte.

ford-model-tt-truck-17.jpg

Forrás: https://www.samodelt.com/ford-model-tt-truck.php

Azonban Chevrolet sem volt az a fajta, aki a babérjain üldögél és tétlenül hagyja, hogy a konkurensek lekörözzék. Ezért ők is előálltak a saját kisteherautójukkal, amelyek 490-es Modellnek hívtak. Mindkét jármű csak egy alvázból állt, a rakteret pedig egy külső gyártókkal építették rá az autóra. Ezen két kisteherautó bemutatkozásával megkezdődött az amerikai pick up-ok hosszú történelme. Gyakorlatilag kikövezték az utat annak a kisteherautó iparnak, amit ma ismerünk.

chevrolet_model_490_pickup_1.jpg

Forrás: http://en.wheelsage.org/category/chevrolet/series_490/56566/pictures/z4yqhv

Amíg az eredeti Ford T-modell is átalakítható volt szállításra alkalmas járművé, az 1917-ben bemutatott TT-modell már jóval nagyobb teherbírásra lett tervezve, ezért erősebb kasznit és 1 tonna szállítására alkalmas minősítést is kapott A TT-modell akkoriban 600 amerikai dollárba került, ami mai árfolyamra átszámolva nagyjából 3 millió forintot jelent. Az autóból 209 példány készült az első évben, 1928-ra pedig 1,3 millióra nőtt ez a szám. Habár a TT-modell nem volt egy hagyományos pick up, kétségkívül az amerikai teherautó ipar kezdetének szimbóluma.

Az 1911-ben alapított Chevrolet szintén 1918-ban állt elő a 490-es Modell névvel ellátott kisteherautójával, amelyet az elnevezésből poént csinálva 490 dolláros (2.2 millió forint) darabáron árusítottak. A 490-es összsúlya fél tonna volt és hamar ismertté vált, mint kisteherautó, azonban az csak csupasz alvázzal jött ki a gyárból és a tulajdonosnak kellett gondoskodnia a platóról.

chevrolet-delivery-1918-8.jpg

Forrás: https://media.gm.com/media/th/en/chevrolet/company_info.detail.html/content/Pages/news/th/en/2017/may/0508_chevy-truck-heritage.html

1925-ben a Ford piacra dobta a Ford T-modell Runabout-ot. Ez volt a legelső amerikai gyártású kisteherautó, amely már szállításra kész raktérrel gördült le a gyártósorról és nem pedig utólagosan kellett ráépíteni. A gépháztető alatt egy négyhengeres, 40 lóerős motor duruzsolt, és nagy teherbírású laprugókat kapott hátulra. A T-modell Runabout egy igen barátságos, 281 dolláros (1.1 millió forint) indulóárat kapott. A Ford végül ezzel a modellel szilárdította meg a helyét a kisteherautók történelmében.

fba5d76e386ff14157ffcb4877f91a67.jpg

Forrás: https://hu.pinterest.com/pin/24277285467015502/

A T-modell Runabout-tal Henry Ford forradalmasította a kisteherautók iparát. Azáltal, hogy a korábbi modellekkel ellentétben nem igényelt utólagos módosítást a jármű, hogy ténylegesen is rendelkezzen raktérrel, sok vásárlónak tette kényelmesebbé az életét. A gyártás első évében a Ford 33 800 kisteherautót gördített le a futószalagokról. Ezzel alaposan beelőzték a Chevrolet-et, aki 1931-ig nem kínált olyan kisteherautót, amely már a gyárból kijőve készen állt a szállításra.

2400-0950-ford-f-series-evolution.jpg

Forrás: http://athenaposters.ca/product/ford-f-series-evolution/

A ’30-as évekre a Ford megalapozta a hírnevét az autóparban, 1948-ra pedig bekerült Amerika első három autógyártója közé. Az újonnan kiadott F-Series-szel a Ford nem csak Amerika legkelendőbb kisteherautóját alkotta meg, hanem az ország legnagyobb példányszámban eladott járművét is. A F-Series igen sok generációváltást élt meg azóta, amely idő alatt megannyi boldog tulajdonosnak könnyítette meg a szállítási folyamatait.