Bogár evolúció és a szállító bogarak

A Volkswagen 2018. szeptemberében bejelentette, hogy 2019. nyarán megszünteti a ’90-es évek óta forgalmazott VW Bettle, vagyis az eredeti „Käfer” (ismertebb nevén Bogár) gyártását. A Volkswagen Bogár több, mint 70 éves pályafutása alatt egy kultikus jelentőségű kisautóvá vált. Rajongótábora világraszóló, valamint olyan filmek is hozzájárultak az ismertségéhez, mint a híres Kicsi Kocsi filmsorozat, amely egy Herbie névre hallgató, életre kelt VW Bogár mókás kalandjairól szól. Ugyan a Bogárból hivatalosan nem készült belőle szállításra alkalmas változat, több tulajdonosa is úgy döntött, hogy készít belőle egy átalakított verziót. A Bogár élettörténetének áttekintése mellett most ezekből is mutatunk némi ízelítőt.

1931-et írunk, Németország ekkor fejezte be a háború utáni lábadozást. Szükség volt egy olyan járműre, amely kicsi, olcsó és széles rétegek számára érhető el. Egyszóval igazi népautó. A kisautó szülőatyja pedig nem más volt, mint a méltán híres Ferdinand Porsche. Az elkészült prototípus ugyan megfelelt a kívánalmaknak, azonban anyagi okokból kifolyólag egy időre fel kellett függeszteni a fejlesztést. A nagy áttörésig 1933-ig kellett várni, amikor a német propagandarendszer szárnyai alá vette a népautó projektet, majd hat évvel később, 1939-ben bemutatták a piacképes változatokat. A történetben Magyarországnak is volt egy apró szerepe, ugyanis egy időben hazánkban is folytak tesztek a Bogárral, valamint különböző cikkek is foglalkoztak vele. A II. világháború azonban sokban hátráltatta az eseményeket, ugyanis lebombázásra került a központi gyár, amely később főnixmadárként feltámadva tovább folytatta a kisautó gyártását.

autostadt_1934_nsu.jpg

Forrás: http://www.ramondeklein.nl/VW/Autostadt.html

32637661426_634fb3850b_b.jpg

Forrás: https://www.flickr.com/photos/autohistorian/32637661426

A gyártási időszak alatt többféle változatban is készültek a Bogarak, nézzünk csak meg párat!

1945-1952: osztott, ismertebb nevén „perecablakos” Bogár. Ráadásul ennél a modellnél nem csak a hátsóablak, hanem a műszerfal is szimmetrikusan osztott volt, ugyanis így könnyebbé vált a jobbkormányos konverziók gyártása.

1944volkswagenbeetletype877.jpg

Forrás: http://www.dlkweb.org/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=961&start=0

1949_vw_dash.jpg

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle

Ugyanezen idő alatt készült még egy különleges kiadású sportos, Hebmüller kabrió is. A Hebmüller 1948 és 49 között 750 darab kabriót gyártott le a nagyérdeműnek. Mivel a gyár egy tűzeset következtében megsemmisült, a cég csődbe ment. Ezért a fennmaradt Hebmüller kabriók számát ma már nagyon drágán mérik, ugyanis kevés példányszámukat tekintve gyűjtői elemekké váltak.

hebmecum-600x335.jpg

Forrás: https://www.classicvwbugs.com/2016/08/11/classic-vw-bugs-rare-1949-hebmuller-beetle-crosses-the-mecum-auction-block-in-monterey-2016/

A kabrióvonalat a Hebmüller megszűnését követően a Karmann vette szárnyai alá, akik a korábbi kétüléses kabriók helyett jóval kényelmesebb, négyüléses kabriókat dobtak a piacra. A Karmann ezt a modell 1980-ig gyártotta.

 img_8504.jpg

Forrás: https://type2detectives.com/products/1959-rhd-karmann-convertible-beetle

1952-ben ráncfelvarráson esett át a Bogár. Kecsesebbé vált a műszerfal, valamint a kettéosztott hátsóablakot ovális formájúra cserélték a német mérnökök, amelynek eredményeként sokkal kényelmesebbé vált a tolatás és a kilátás is. Ezt a típust 1957-ig gyártották. A termelés fellendülésével az autómobilitás is látványosan beindult, ezért 1953-ban már az 500.000-ik példány legyártását ünnepelte a gyár. 1955-ben pedig megkapta a Bogár az ikonikus kétcsövű ikerkipufogóját is, valamint az üzemanyagtartály átalakításának hatására nőtt a csomagtér is. 1955. júliusában pedig átadták az egymilliomodik Bogarat.

1955_volkswagen_beetle-pic-14858-640x480.jpeg

Forrás: https://www.cargurus.com/Cars/1955-Volkswagen-Beetle-Overview-c6903

fp55_0007_large.jpg

Forrás: https://www.carlist.my/news/today-history-one-millionth-volkswagen-produced-1955/17434/

1958 és 1963 között az úgynevezett „kisablakos” Bogár volt az aktuális generáció. Sokat növeltek az ablakok méretén, megváltoztatták a tolótető anyagát, a műszerfal elnyerte a ma is ismert formáját, illetve a kárpitozást is módosították.

willyard20.jpg

Forrás: http://www.oldbug.com/willyard.htm

1960-ra 34 lőerős lett a motor, tovább nőtt a csomagtér, valamint az indexek is az elülső sárvédőkre kerültek. 1961. decemberében az ötmilliomodik Bogarat ünnepelték.

turk-8.jpg

Forrás: http://www.classicvws.com/62-63_interior.htm

1964-re tovább modernizálták a kisautót. Tovább nőttek az ablakok, amelyeket már bovdenek mozgattak, 1966-ban pedig a függőcsapszegecses futóműveket gombfejesekre cserélték, amelyek hatására a menetkomfort is sokat javult. 1967-re megjelent az 1500-as modell, illetve a tárcsafék. Valamint ekkora már a tízmilliomodik Bogarat is legyártották.

252514.jpg

Forrás: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=206491

1968 és 72 között a nagyablakos modelleké volt az országút. Ekkorra modernizálódott a kisautó, ugyanis megjelent a benzinszintjelző, új üléseket és krómozott ablakemelőket is kapott. A jobb szellőzés érdekében rács került a csomagtérre is, illetve a felnik is változtak.

7c3bba108679b844a767444e29697730.jpg

Forrás: https://hu.pinterest.com/pin/805511083322212160/?lp=true

1972 és 78 között újabb változásokat láthatott a közönség és az autóipar. Magasabb lett a hátsóablak, valamint a kormánykerék is 4 küllős lett. Változott a kárpitozás is, továbbá hatalmas méretűre nőttek a hátsólámpák is.

volkswagen-beetle_last_edition-2003-1024-07.jpg

Forrás: https://www.netcarshow.com/volkswagen/2003-beetle_last_edition/1024x768/wallpaper_07.htm

1978 – A Brazíliában és Mexikóbán lévő gyártósorok modernizálásra kerültek, majd az európai piacra szánt példányok is innen kerültek importálásra egészen 1986-ig. A ’90-es években már injektoros és katalizátoros modellek készültek.

lastbuginmexico.jpg

Forrás: https://www.yahoo.com/news/bp/july-30-last-original-volkswagen-beetle-built-date-104945893.html?guccounter=1

1997-től már Beetle néven készült az új modell. 2018. szeptember 13-án a Volskswagen bejelentette, hogy megszünteti a kisautó gyártását, amellyel kétséget kizáróan az autótörténelem egyik jelentős korszaka ér majd véget.

volkswagenbeetle-1520_2.jpgForrás: https://www.autoevolution.com/cars/volkswagen-beetle-1998.html#aeng_volkswagen-beetle-1998-14

vw_beetle_frontansicht_11_februar_2013_dusseldorf.jpgForrás: https://tr.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle_(A5)

A fentiekből jól látszik, hogy a Bogár igen nagy fejlődéstörténetet tudhat maga mögött. Rajongói között rengeteg vállalkozó szellemű ember van, aki úgy döntött, szívesen átkonvertálná szeretett Bogarát egy kicsit más formára. Nézzünk most pár olyan egyedi példányt, amelyek adott esetben még csomagszállításra is alkalmasak lennének.

1951_vw_beetle_beutler_pick-up_7874001610.jpgForrás: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1951_VW_Beetle_Beutler_pick-up_(7874001610).jpg

vw_beetle_pick-up_back.jpgForrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Vw_beetle_pick-up_back.jpg

26252851441_1390c51785_b.jpgForrás: https://www.flickr.com/photos/andreboeni/26252851441

15514097538_b7f7446c3b_b.jpgForrás: https://www.flickr.com/photos/nielsautos/15514097538/

11892208_10153651305227446_8424958805346429057_n.jpgForrás: https://justacarguy.blogspot.com/2015/08/vw-bug-service-delivery-van-makes-sense.html?m=1

A fent látható példányok határozottan érdekes konverziók. A cikk végére pedig tisztelgés gyanánt említsük meg mindannyiunk legkedvesebb Bogárhátúját, a Disney filmek híres Herbie-jét :)

herbie.jpgForrás: https://www.geektown.co.uk/2017/07/03/disney-herbie-tv-series-works/