Lil’ Red Express – Az utolsó akcióhős

Legutóbbi blogbejegyzésünkben a szállítási idővel kapcsolatos aggályokról írtunk. Ahogyan most is, ugyanúgy régen is kulcskérdés volt a gyorsaság, ha csomagszállításról volt szó. A ’70-es évek végén pedig a Dodge-nak támadt egy olyan ötlete, hogy megépíti az akkori kor leggyorsabb kisteherautóját!

71930_front_3-4_web.jpg

Ha a késői ’70-es években nem állt a garázsodban egy Lil’ Red Express Truck, akkor feltehetőleg nem a tiéd volt az országutak leggyorsabb kisteherautója. A Car and Driver 1977-es cikke szerint a Red Express volt akkor az a jármű, amely a legrövidebb idő alatt érte el a 100 mérföldes (kb. 160 kilométer) sebességet. Hogy mi volt a titok? Baromi egyszerű: tuning, tuning és még több tuning. A mérnökök a Red Express-t egy izomteherautónak szánták (Amerikában az izomautók világa valóságos szubkultúra), ezért belepakoltak egy módosított V8-as motort, ami 225 lóerőt préselt ki magából.

 engine_20.jpg

Akkoriban már alapkövetelmény volt az autóknál a katalizátor, de a Red Express esetében itt jön a csavar: mivel plató van rajta, autó helyett teherautónak minősült, így nem vonatkozott rá az említett katalizátoros előírás.  Legalábbis kezdetben. Innentől fogva a Dodge számára minden lehetőség adott volt a platós izomautó megépítésére.

 13916992-1979-dodge-little-red-express-std.jpg

A módosított 360-as police V8-as a 225 paci mellett további 400 Nm nyomatékot adott le. Piacra dobásának idején a valaha volt leggyorsabb közúti járműnek számított Amerikában. Röviden szólva a Red Express gyorsabb volt, mint az akkor elérhető legerősebb Corvette!

 lilred.jpg

A Red Express-t elég borsos áron adta a Dodge. A D-150-es alapmodell, amely normális esetben 5168 dollárért (mai árfolyamon kb. 5,1 millió forint) ment, és erre jött még rá a plusz 1131 dolláros (1,1 millió forint) kiegészítő csomag, de a történet korántsem ilyen egyszerű. A Lil’ Red olyan extrákkal kecsegtetett, mint az automataváltó, króm díszek, FM sztereó, olajnyomásmérő, egyedi fényszórók és különféle kényelmi dolgok. Mindent összevetve el is érkeztünk a 7422 dolláros (7,3 millió forintos) árhoz, de mielőtt megkönnyebbülnénk, jusson eszünkbe, hogy ebben még nincs benne a 200 dolláros (200 000 forint) kagylóülés opció és a további 624 dolláros (623 000 forint) klíma. Tehát egy csutkáig felszerelt Red Express mai árfolyamon számolva nagyjából 8,1 millió forinton állt meg.

 71930_interior_web.jpg

Mindennek ellenére a Red Express igazi látlelet egy már letűnt korból. Sokan beszélnek róla úgy is, mint az utolsó amerikai hotrod. A késői modelleket a vége felé már elérte a katalizátor is, ezért némileg csökkent a teljesítményük. Összesen valamivel kevesebb, mint 10 000 darab készült belőle 1977 és ’79 között, ami igen kis szám, ahhoz képest, hogy egy Toyotából manapság hány példány gurul ki a gyárból fél év alatt.

 sc0516-250417_1_2x.jpg

Ritkasága és kultusza miatt a Red Express-nek máig jelentős a rajongói tábora, a jobb darabok pedig állapottól függően 20 és 30 ezer dollár (5,6-8,5 millió forint) között mozognak. És mindannak ellenére, hogy a piacon már jelen vannak olyan modern köntösbe bújtatott izom-pickupok, mint a Shelby F-150 Super Snake, a Dodge Lil’ Red Express még mindig magával hordozza a nosztalgiát és a ’70-es évek amerikai autóiparának esszenciáját.