Csomagszállítás légdeszkán?

Az emberiség velejárója az örökös újítás, innováció és forradalmasítás. Mindig meg akarunk reformálni valamit. Ha hiányozna belőlünk ez a hajlam, akkor még ma is a Ford T-modell uralná az utakat és nem kísérleteznénk egyedibbnél egyedibb pickup-okkal. San Francisco-ban a postakocsikat egyre inkább felváltja a segway, az Amazon pedig jó ideje kísérletezik a drónos csomagszállítással. A fejlődés nem áll meg. Éppen ezért összegyűjtöttünk néhány jövőbemutató járművet, illetve azok koncepcióit.

Aero-X

aerofexhoverbike.jpg

Forrás: https://newatlas.com/aerofex-aero-x-hoverbike-2017/32120/

Az Aero-X egy kétszemélyes motorra emlékeztető jármű. Három méter magasan képes lebegni a föld felett és 20 kilométeres végsebességre képes. A kerekek helyén szénszálas anyagból készült rotorok vannak és képesek helyből a levegőbe emelni a motort, tehát nincs szükség előzetes gyorsulásra vagy kifutópályára. Az elmondások alapján nem sokkal nehezebb az irányítása, mint egy hétköznapi motornak. A gép súlya 365 kg, a teherbírása pedig 140 kg. A futásteljesítménye körülbelül 75 perc, addigra merül ki az üzemanyagkészlet. Az Aero-X-et egy kaliforniai cég gyártja, amely 85.000 amerikai dolláros (kb. 24 millió forint) áron tervezi árusítani a motort. Akit azonban felcsigázott ez a nem éppen hétköznapi járgány, máris leteheti az 5.000 dolláros foglalót.

Solowheel

solowheel_glide_800x_2.jpg

Forrás: https://www.smartwheel.ca/Solowheel-Glide-2-Lite-Inmotion-V5-Electric-Unicycle-Canada_p_239.html

Aki gyakran jár Budapest belvárosában, annak talán feltűnt már, hogy a segway-ek sokaságában időnként felbukkan egy-egy Solowheel is. A Solowheel nem más, mint egy gyro-stabilizált, elektromos hajtású egykerekű kerékpár. Végsebessége 16 kilométer körül jár, a súlya pedig körülbelül 10 kg. A teherbírása nagyjából száz kiló, az 1500 wattos motor hatótávolsága pedig ugyancsak 16 kilométert ígér egyetlen feltöltéssel. A gumi mérete 40x31 cm. Az alapára 1495 amerikai dollár, ami hozzávetőlegesen 420 000 forintot jelent mai árfolyamon számolva. Akinek a sima Solowheel nem volna elég, az se csüggedjen. Azok számára készült a Xtreme kiadás, amely több, mint 2000 wattos motort kapott.

Orbitwheels

inventist-orbitwheel-skates-0-2.jpg

Forrás: https://hoverboarderhq.com/product/inventist-orbitwheel-skates/

Az Orbitwheels-t ugyanaz a cég gyártja, aki a Solowheel-t is. A koncepció nagyon egyszerű: két láb és két kerék. Az elmondások alapján az Orbitwheel egy gördeszka és egy görkorcsolya szerelemgyermeke. Aki sokallja a Solowheel 420 000 forintos árát, amelyért egyébként már egy működőképes autót is kaphatna, annak optimális választás lehet az Orbitwheel, amely páronként 30 000 forint körül mozog.

Outrider USA

outrider-550x350-rpb377.jpg

Forrás: https://mobilerving.com/the-buzz-articles/tech-trends/touring-the-city-outrider-usa

Biciklivel munkába járni igen környezettudatos dolog. Azonban nagyon izzasztó is lehet időnként. A piacon jelen vannak már az elektromos bringák, azonban hány olyan van közöttük, amelyek gyorsabbak egy autónál? Egyről biztosan tudunk. Az Outrider USA 422 Alpha mindössze 45 kg-t nyom és majdnem 140 kilométeres végsebességre is képes. A pedálozással rásegíthetünk az elektromos hajtásra, azonban amint nagyobb sebességet érünk el, átveszi az irányítást az akkumulátor.

Jyrobike

ffd1fbc1fb71ef7809e02a9d50d47939_original.png

Forrás: https://www.kickstarter.com/projects/529668138/jyrobike-auto-balance-bicycle

A Jyrobike egy kimondottan gyerekeknek készült bicikli. Legnagyobb érdekessége, hogy az újonnan biciklizni tanuló gyerekek elfelejthetik a pótkereket, ugyanis a bringa első kerekében egy intelligens giroszkópot helyeztek el a mérnökök. Ennek hatására a biciklizni tanuló gyerkőcök könnyebben tanulhatnak megy egyensúlyozni és sokkal kisebb az esélye, hogy elesnének vele. A bringát egy szabványos micro USB csatlakozóval dughatjuk a töltőre. Mindössze kétórás töltés után akár három órán keresztül is hajthatjuk a kicsikét, ami egy teljesen reális időtartam lehet egy kisgyerek esetében.

EN-V

1200px-en-v_pride_jiao.jpg

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EN-V

Pár éve már, hogy a General Motors elkezdett dolgozni egy egyszemélyes, elektromos járművön. Az EN-V egyelőre csak prototípus formájában létezik, de teljesen működőképes. A koncepció szerint a gépet kinetikus töltőállomásokon kell majd tölteni, amelyek parkolókban lennének kihelyezve. A gép önvezető és rendelkezik még intelligens ütközésmegelőző érzékelőkkel is, tehát idővel hanyagolhatóvá válhat a kormánykerék szükségessége. Emellett még ha elsőre nagyon elrugaszkodottnak is hangzik, tervben voltak olyan funkciók is, mint az utazás közbeni videokonferenciák és közösségi médiahasználat lehetőségei is.

Toyota i-Road

maxresdefault.jpg

Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=bBkPXQv3-qI

A Toyota i-Road koncepcióját 2013-ban mutatták be Genfben. Az i-Road-ot egy 5 lóerős motor és akkumulátorok garmadája hajtja, amelynek hatótávolsága akár majdnem 50 kilométer is lehet. A kis Toyota legnagyobb erénye, hogy be tud parkolni olyan sarkokba is, ahol egy rendes autónak már esélye sem lenne. A sofőrnek csak kormányoznia kell, a szenzorok pedig rásegítenek erre, tehát nagy valószínűséggel jó szögben fogunk tudni parkolni vele.

Hanebrink

hanebrink-bikes-x3.jpg

Forrás: http://danhanebrinkbikes.com/

Kétségkívül az egyik legdekoratívabb elektromos bringát láthatjuk. A Hanebrink X3-asnak elől-hátul egy-egy 50x20 centis kereke van és remekül megy hóban és homokon is egyaránt. A motor 750 wattos és önerőből képes akár 30 kilométeres sebességre, még bőven azelőtt, hogy pedálozni kezdenénk. A motor legalul, középtájon van elhelyezve, amely sokat segít az egyensúlyon és stabilitáson. Sokat javul így a súlyelosztás is. Tekintve, hogy egyik keréken sincsen súlytöbblet, stabilabban lehet a bringával kanyarodni. A Hanebrink hajtásélményét tovább segíti még egy 14 sebességes Shimano váltó is. A tervezők gondoltak ám azokra is, szállítanánk kisebb csomagokat is, ezért hátulra tettek egy kisméretű csomagtartót is. A váz alumíniumból készült, az ülés és a fogantyúk pedig szénszálasok.

Lexus Hoverboard

lexus-hoverboard-ft.jpg

Forrás: https://www.wired.com/2015/06/lexus-hoverboard-slide/

A Lexus, amely alapvetően a luxusautók piacán számít nagypályásnak, előállít egy igazi és működőképes hoverboard-dal. A projekt szerves részét képezi a Lexus kampányának, amely a márka kreatív és innovatív irányvonalait hívatott demonstrálni. A Lexus Hoverboard erős mágnesekkel képes a lebegésre, valamint nitrogénnel hűtött szupravezetők is segítenek ebben. A Hoverboard-ot több, mint másfél éve fejleszti a Lexus, és olyan helyekre delegált kis fejlesztői gárdákat, mint London, Németország és Barcelona. Jelenlegi állapotában 2,5 cm-es magasságon képes a lebegésre.

Összességében nézve észbontó, hogy milyen ütemben fejlődik a technológia. Ami néhány éve csak a fantáziánkban és a sci-fi filmekben létezett, az ma már valóság. A felsorolt járművek alapvetően eléggé különböznek egymástól, azonban egy közös metszetük mégis van: környezetbarátak. Korunkban sarkalatos témák az olyan kérdések, mint a környezetvédelem és a fenntarthatóság. Az új technológiákra alapuló járművek nem véletlenül szivárognak át egyre jobban a hétköznapokba. Ki tudja, talán néhány éven belül a fenti eszközök valamelyikével hozza majd házhoz egy közösségi futár a csomagunkat.

 

Forrás: https://www.pocket-lint.com/cars/news/134676-19-weird-and-whacky-personal-transportation-vehicles-that-you-d-love-to-ride