BMW, Debrecen, közösségi autózás

A külföldi vállalatok magyar piacra való betörésével alaposan átalakultak a hazai foglalkoztatottsági statisztikák. Különböző gócpontok jöttek létre országszerte, amelyek területenként tömörítették össze a hazai dolgozók egy részét. A magyar külügyminiszter július végén tett bejelentésével, mely szerint Debrecenben készül egymilliárd eurós beruházásra BMW, újabb átalakulásra lehet számítani.

bmw-2.jpg

Forrás: http://www.haon.hu/bmw-gyar-nemet-ceg-debrecen-idealis-helyszin/3937379

A BMW-vel együtt kereken öt autóipari óriás lesz jelen Magyarországon. Az eddig jelenlévő autómárkák közül az esztergomi székhelyű Suzuki és a szentgotthárdi Opel vannak Magyarországon a legrégebb óta, mind a ketten 1991-ben alapították meg hazai üzemeiket. 1993-ban az Audi is belépett a magyar piacra Győrben létesített gyártósoraival, majd 2010-ben a Mercedes-Benz is alapított Kecskeméten egy telephelyet. Utóbbi pedig idén májusban bejelentette, hogy 2020-ra nyitna egy újabb hazai üzemet, amely a tervek szerint 2500 embernek adna majd munkát. Ehhez még hozzájárul az is, hogy 2018. szeptemberében nyitja meg kapiut a Mercedes-Benz Akadémia, ahol 250 ember kezdheti meg majd a tanulmányait.

lead_560w.jpg

Forrás: https://autopro.hu/gyartok/Egymuszakos-munkarend-a-Magyar-Suzuki-Zrt-nel/4341/

Az említett négy piaci szereplő eddig összesen körülbelül 18500 főt foglalkoztat, a BMW ezer fővel tervezett indulása pedig mindenképp növelni fogja majd ezt a számot. A tervek alapján a gyár Kismacs és Nagymacs mellett fog felépülni, az infrastruktúráért pedig Debrecen város felel majd. A munkaerő pedig nagyrészt a gyár területéről, valamint Debrecen vonzáskörzetéből kerül majd ki. Azzal együtt valószínűsíthető, hogy érkeznek majd dolgozók az ország többi régióiból is.

A fenti számok jól mutatják, hogy egy gyárnál való elhelyezkedés nagyon sokak életére van hatással. Arról nem is beszélve, hogy ha egy város vagy bármilyen település közelébe egy újonnan létesült üzem épül, alapjaiban változnak meg a környékbéliek hétköznapjai. A BMW Debrecenben épülő gyára 400 hektáron fog elterülni, tehát a változás minden környéken lakó számára érezhetővé válik majd akár az infrastruktúra, akár a környezet, közlekedés vagy az ingatlanárak szempontjából.

bmw_leipzig_media_050719_download_montage_2_max.jpg

A BMW gyár bejelentésének azonban nem mindenki örült. Volt, aki a hamarosan beépítésre kerülő termőföldet sajnálta, egyesek pedig az infrastruktúrát és a közlekedés logisztikáját vitatták. A környező utakon várhatóan egyre nagyobb lesz az ingázás, amelyből adóan a gépjárműforgalom is növekedni fog. Az ingázók számára előnyös lehet, hogy ha kihasználják a közösségi autózásra épülő telekocsis szolgáltatásokat vagy például a Futárom.com csomagküldő hálózatot. A legtöbb telekocsis szolgáltatás esetében az utasszállítás, a Futárom esetében pedig a közösségi futárkodásé a főszerep, tehát létezik hatékony és egyszerű megoldás a munkába járásra, a költöztetésre vagy akár az ételhordásra is. A közösségi autózás olyan pozitívumokkal járhat még, mint az egy főre jutó költségek csökkenése, a csekélyebb forgalom, illetve a kevesebb széndioxid-kibocsátás. Az ilyeneknél például külön előny, hogy még plusz pénzkereseti lehetőséget is tartogatnak, tehát alaposan csökkenhetnek az útiköltségek egy rendszeresen ingázó autós esetében. Tehát a közlekedéssel és szállítással kapcsolatos aggályokra szerencsére léteznek megoldások.

pexels-photo-1338396.jpg

 A KSH adatai szerint a 2017-es évben nyolcezer milliárd feletti termelési értéket állított elő a magyar autóipar, nem véletlenül nevezik ezt a szektort a hazai gazdaság zászlóshajójának. A BMW magyarországi színre lépésével az előrejelzések szerint továbbra is növekedhet ez az arány. A termelés megkezdésének idejéről egyelőre nincsen konkrét információ, de a várakozások szerint 2019 második felében a BMW megkezdi a munkaerő toborzást.

pexels-photo-1030649.jpeg

Összességében elmondható, hogy a BMW a technológiai ökoszisztéma létrehozásának szándékából kifolyólag döntött Magyarország mellett. A Debreceni Egyetemből adódó fejlett technológiai és tudományos élet mindenképp előnynek tekinthető egy BMW kaliberű innovatív vállalat szempontjából.