Így spórolhatsz az üzemanyagon

Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországra valósággal berobbantak a közösségre építő autós szolgáltatások. Egyre elterjedtebb a telekocsizás, illetve a Futárom.com közösségi futárhálózat. Ezek a közösségek mind internetes alkalmazásokra épülnek és kötik össze egymással a felhasználókat. A továbbiakban arra keressük a választ, hogy a közösségen alapuló közlekedés világában hogyan is néz ki hazánkban a gépjárműhasználat, illetve annak anyagi vonzata.

pexels-photo_1.jpg

Az KSH adatai szerint Magyarországon körülbelül 3,3-3,4 millió gépjármű van jelenleg forgalomban, vagy ha úgy tetszik, a hazai háztartások 44 százaléka tart otthon legalább egy autót. A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Bosch kérésére elvégzett egy kutatást, amelyből kiderült, hogy Magyarországon évente átlagosan 16 ezer kilométert autózunk, ami több, mintha Budapestről elkocsikáznánk New York-ig, majd jönnénk is vissza.

Soknak hangzik, ugye? Akkor vegyük még hozzá azt is, hogy 2017-ben 3 milliárd 469 millió literre nőtt az üzemanyagfogyasztás a magyar piacon. A jelenlegi árakkal számolva az autóként átlagosan 7 literes üzemanyagfogyasztás évente 400 ezer forintnyi költséget jelent. Nem beszélve az olyan egyéb kiadásokról, mint például a kötelező felelősségbiztosítás, műszaki vizsga, autópályamatrica, teljesítményadó, és akkor még le sem mosattuk a kocsit. Ha mindezt összeszámoljuk, akkor bátran állíthatjuk, hogy egy autót fenntartani alsó hangon félmillió forintot jelent éves viszonylatban nézve.

car-refill-transportation-transport.jpg

A fenti számok kontextusában teljesen érthető, hogy az autósok miért veszik igénybe a cikk elején említett közösségi alapú szolgáltatásokat, amelyek kapcsán csökkenhetik a gépjárműtartásra vonatkozó kiadásaikat. Vegyük példának a Futárom.com-ot. A fuvart vállaló sofőr saját maga szabhatja meg a tarifáját, amiből a tranzakció során mindössze 300 forint üzemeltetési költséget von le a rendszer. Ha egy futárra vállalkozó autós egy éven keresztül csupán napi egyetlen fuvart teljesít, teszem azt fuvaronként 1300 forintos áron, akkor az már kapásból évi 365 ezer forint plusz bevétel a számára, ami azért jóval barátibbá teszi a fenti árakat.

pexels-photo-417005_1.jpeg

Összességében elmondható, hogy a közösségi alapokon történő autózás, illetve futárkodás egy valós piaci igényt szolgál ki, nem véletlenül válik egyre népszerűbbé. Az egy dolog, hogy összehozza az embereket és közösséget épít, de ugyanilyen meghatározó a dolog anyagi haszonnal járó oldala is. Mint kiderült, egy gépjármű esetében nem csak a megvásárlás jelenti a fő kihívást, hanem annak fenntartása is. Csak az összehasonlítás végett: egy éves BKV-bérlet 103 ezer forintos összege jelentősen eltörpül egy autó évi minimum félmilliós költségéhez képest. Ebből adódóan a közösségi autózásban való részvétellel együtt járó kiadáscsökkentés okkal válik egyre meghatározóbb témává.