Innovatív megoldások, amelyek megváltoztatják a csomagszállítást

Több ezer éven keresztül kézbesítettünk csomagokat gyalogosan, lóháton és lovaskocsin vagy pedig hajón. Aztán jöttek a repülők, vonatok és autók, amelyek radikális módon reformálták meg a közlekedést, illetve a csomagszállítást. Az elmúlt 100 évben a csomagküldést gyorsabb, biztonságosabb és hatékonyabb volt, mint korábban bármikor. A fejlődés azonban nem áll meg, aki pedig követi a világ változásait, az láthatja, hogy egy újabb mérföldkőhöz érkeztünk a csomagszállítás nagy múltú műfajában. Egyre csak gyorsul a fejlődés és az innováció, állandó jelleggel lehetünk tanúi valami igazán újnak. Ma blogunkban összegyűjtöttünk néhány innovatív csomagszállítási megoldást, amelyekkel már egy ideje aktívan kísérleteznek a nagy vízen túl.

pexels-photo-193667.jpeg

1. Drónok uralják az eget!

Aki még nem ismerné őket, a drónok olyan önrepülő gépek, amelyeket földi távirányítással lehetséges navigálni, de az sem ritka, amikor szoftveres irányítás uralkodik a masina felett. Bármilyen hihetetlennek is tűnik, több vállalat is kísérletezik már azzal, hogy drónokat alkalmazva kézbesítsék küldeményeiket.

pexels-photo-1170064.jpeg

Sőt, 2017. márciusában az Amazon hivatalosan is megcsinálta az első drónalapú csomagszállítását az új „Prime Air” kézbesítési rendszere segítségével. A csomagban egy flakon naptej volt, és egy konferencia résztvevőinek szállították ki a kaliforniai Palm Springs-be. A drón sikeresen berepült és kézbesítette a csomagot bármiféle fennakadás nélkül. Az Amazon nagyon szeret az úttörő innovátor szerepkörében tetszelegni, akinek a nyomdokait követik. Így hát a rendszeressé sikerül tennie a drónalapú szállítást, akkor igen nagy eséllyel fogják sokan követni a példáját.

Az Amazon egyébként csak egyike azoknak, akik kísérleteznek a drónos szállítással. Más vállalatoknál is napirenden van már a dolog. Ilyen például a Domino’s Pizza, a Mercedes, az ukrán posta vagy a Workhorse. A puszta tény, hogy ilyen sok neves márka nekiugrott a drónozásnak kezdve a pizzaszállítástól a pelenkákon át egészen a ruhaszállításig, csak azt jelzi előre, hogy a jövőben valószínűleg jelentő drónforgalomra számíthatunk.

Talán a legfőbb ok, amiért megkezdődhet a drónokra való átállás, a kényélemben és praktikumban keresendő. Egy közúti gépjárművel ellentétben egy drón esetében nincs szükség a hagyományos értelemben vett sofőrre ahhoz, hogy egy csomag eljusson A-ból B-be. Ez sokat segíthet cégeknek a szállítási költségek csökkentésében. A másik oldalról viszont ami a cégeknek jó hír, az a sofőröknek már kevésbé lehet az. Kérdésessé válik, hogy adott esetben milyen alternatívák elé nézhetnek azok, akiknek a sofőrködés jelenti a megélhetést.

2. Hódítanak az önvezető autók!

Az önvezető autók szintén olyan technológiai újítások, amelyekkel egyre többen kísérleteznek. A Domino’s ebben a műfajban is letette névjegyét, csak úgy, mint a drónok esetében. 2017. augusztusában a Domino’s elkezdett kísérletezni az önkiszállító pizzákkal a michigan-i Ann Arbor-ban, amely egyébként az étteremlánc otthona is.

ar-170829769.jpg

Forrás: http://www.autonews.com/article/20170829/MOBILITY/170829769/ford-dominos-to-study-autonomous-pizza-delivery-vehicles

A Domino’s partnerkapcsolatra lépett a Ford-dal, és önvezető Ford Fusion-okkal (Magyarországon Mondeo) kezdtek el pizzákat szállítani. Mivel nincsen sofőr, megszűnik a borravaló szükségessége is. Hogy a rendelő hozzájusson a pizzájához, csak oda kell sétálnia az autóhoz, és egy négyjegyű kód beírása után a hátsóablak leereszkedik, a delikvens pedig kiveheti a pizzáját egy speciális, melegített tárolóból.

Ugyancsak nem a Domino’s az egyetlen vállalat, amelyik önvezető autókkal próbálkozik csomagot kézbesíteni. Ami azt illeti, az Ocado Technologies és az angliai Oxford Egyetem már közösen kísérleteznek kisméretű önvezető furgonokkal, amelyeket élelmiszerszállítás céljára használnának a zsúfolt londoni utcákon. Az Oxford Egyetem egy olyan járművel próbál előállni, amely nem csak, hogy önvezető, de károsanyag kibocsátása sincsen.

3. Az egy órás szállítás

A dolog célja, hogy villámgyorsan kiszállításra kerüljenek olyan interneten rendelt holmik, amelyek egyébként több nap vagy hét leforgása alatt jönnének házhoz.

Mondani sem kell, hogy az Amazon szintén hajtja már ezt a műfajt is. A vállalat több nagyobb amerikai városban is vállal már egy órás kiszállításokat is, valamint az Egyesült Királyságban vagy Kanadában elő Amazon Prime tagok is részesülhetnek már ezen kiváltságban.

primenow.jpg

Habár a szolgáltatás egyelőre kevés városban érhető el, a növekedés csak idő kérdése. Különösen igaz lehet ez annak kontextusában is, hogy drónokból is egyre többet alkalmaznak. A drónok esetében nem létező fogalom a forgalmi dugók, tehát feltehetően sokkal gyorsabban lesznek képesek szállítani, mint egy sima furgon. Arról nem is beszélve, hogy a drónok képesek légvonalban megtenni egy szakaszt A és B pontok között, tehát forgalmi szabályokhoz és útviszonyokhoz sem kell alkalmazkodniuk.

Egy szó, mint száz tehát, hogy a drónok előbb-utóbb a csomagszállítás szerves részeivé válhatnak és az elszigeteltebb területekre is megkönnyíthetik az eljutást egy küldemény esetében.

Változás előtt a csomagszállítás piaca

belgium-antwerp-shipping-container-163726.jpeg

Csak az USA és Kanada között több milliárdra rúg a feladott/ leszállított csomagok száma naponta. Korunk gazdasági környezetében az embere elvárják, hogy csomagjaik gyorsan, olcsón és hatékonyan érjenek célt. A csomagszállító cégek pedig próbálják visszaszorítani a költségeiket és optimalizálni a hatékonyságukat. Ez az igény pedig új megoldásokat szült és fejlődésre sarkallja a cégeket.

A csomagszállítás területén zajló forradalom olyan gyorsan történik, hogy mához öt évre valószínűleg teljesen másként fog kinézni minden. A drónok és önvezető járművek pedig képesek lesznek tartani az egy órás szállítást, amelyhez képest a ma is uralkodó 5-7 napos szállítási modell rendkívül ódivatúnak fog tűnni.

Az Amazon és a Domino’s két olyan vállalat, amelyek erősen vezetnek a szállítási innovációk területén. Ami egyáltalán nem meglepő annak tekintetében, hogy a kiszállítás mindkét ágazat esetében kulcskérdést foglal el az üzleti modelljeiken belül. Olyannyira, hogy a Domino’s több, mint másfél milliárd pizzát visz naponta házhoz, az Amazon pedig 1,6 milliárd csomagot kézbesít minden egyes nap.

Annak során, hogy ez a két vállalat ilyen vehemensen innoválja az ipart, az egész csomagszállítási modell változás előtt áll. Mivel még mindennek az elején vagyunk, még nem lehet mindent pontosan előre paraméterezni, de abban biztosak lehetünk, hogy sok újdonság előtt állunk még.

 

Forrás: http://www.tradeready.ca/2017/topics/supply-chain-management/3-innovative-new-delivery-methods-changing-shipping-know/