Az orosz teherautóipar 12 büszkesége

Több korábbi blogunkban is foglalkoztunk már autókkal. Írtunk már a Bogárról, különleges kisteherautókról, a Ford T-modellről és a luxusra szerelt pickup-okról. Most pedig eljött az idő, hogy az orosz autóipart vegyük egy kicsit górcső alá!

1. AMO-F-15

nail-khusnutdinov-amo-f15-2500.jpg

A legelső orosz teherautó! Az AMO-F-15 1924-ben látott először napvilágot, és az olasz FIAT 15 Ter szolgált az alapjául.  Ez volt a legelső sorozatban gyártott szovjet gépkocsi. 1924 és ’31 között több, mint hatezer példány gurult le a gyártósorról.

Az AMO-F-15 alapjaira épült a legelső szovjet páncélautó is, a BA-27-es személyben.

ba-27m_in_the_kubinka_museum.jpg

2. GAZ-MM

1024px-.JPG

A GAZ-MM-et 1932-ben kezdték el gyártani és pár módosítást leszámítva az amerikai Ford-AA kiköpött mása volt. Kb. egymillió példány készült belőle és a 20. század első felében ez volt a legelterjedtebb teherautó a Szovjetunión belül. A második világháború kezdetén például több, mint 150 ezer példány volt használatban a Vörös Hadsereg berkein belül.

3. ZIS-5

zis-5_kyiv.jpg

A ZIS-5 volt az első szovjet teherautó, ami nagyobb tételekben is exportálásra került a ’30-as években. Főleg olyan piacokra jutott el, mint Spanyolország, Afganisztán, Irak, Románia és a Balti régió. A Nagy Honvédő Háború idején a Szovjet Hadsereg elsőszámú teherautójává vált a frontvonalakon.

4. GAZ-51

gaz-51_truck_in_a_military_museum_in_belarus.jpg

Közel 30 éves pályafutása alatt, amely 1946 és ’75 között tartott, 3,481,033 darab készült belőle, aminek okán a GAZ-51-es lett a legnagyobb példányszámban gyártott szovjet teherautó az ’50-es és ’70-es években. A Szovjetunión kívül még az olyan országokban is népszerű volt, mint például Kína és Észak-Korea.

5. ZIS-150

6a5fa1b29bd5fa3581bd4400258223c2.jpg

A ZIS-150 kísértetiesen hasonlít az International Harvester K-7-re. Ez nem véletlen, ugyanis a kabint egy az egyben az amerikai pickup-ról koppintották, azonban a teherautó többi része már a büszke szovjet mérnökök keze munkája.

6. ZIL-130

zil-130_zhovkva.jpg

A szovjet autóipar egyik legékesebb szereplője. Igazi orosz teremtmény: kemény és elpusztíthatatlan. A ZIL-130-ast majdnem egy fél évszázadon keresztül forgalmazták, egészen konkrétan 1962 és 2014 között.

7. KrAZ-255

1280px-790th_fighter_order_of_kutuzov_3rd_class_aviation_regiment_khotilovo_airbase_356-27.jpg

Ezt az 6x6-os szovjet szörnyet egyaránt használták civil és katonai célokra. A katonai mérnökök körében kifejezetten népszerű volt. Olyan feladatokban állt a rendelkezésükre, mint hidak építése és nagyobb földrakományok elszállítása. A Szovjetunió mellett Észak-Koreában is igen népszerű volt, csak ott Sungri 256-os néven vált ismertté a több, mint 30 éves pályafutása alatt.

8. GAZ-66

gaz-66_ukraine_torun_2012.jpg

A GAZ-66-os volt a Szovjetunió válasza a németek Mercedes-Benz Unimog teherautóira. A legtöbb szovjet teherkocsival ellentétben a GAZ-66 sokkal lágyabb vonalvezetésű volt, amely a modern formatervek felé tett lépés volt a mérnökök részéről. Azonban relatíve kicsi rakodótere miatt alkalmatlan volt komolyabb szállítások elvégzésére.

9. KamAZ-5320

nail-khusnutdinov-alg-024-011-kamaz-5320-first-page-3x.jpg

A legelső KamAZ tervezte teherautó, és az 5320-as volt a gyártó legnépszerűbb modellje.

10. Ural-4320

interpolitex2016part2-13.jpg

A New Orleans-t ért 2005-ös áradások idején a mentőműveletek nagyrészét a mexikói haditengerészeti gyalogság birtokában lévő 4320-asok végezték, ugyanis az amerikai gyártású teherautók nem voltak képesek megbirkózni az utcákat elöntő hatalmas vizekkel.

11. BelAZ-75501

5ad856ff85600a7efc5b0e7f.jpg

A képen látható szörnyeteg 1991-ben látott napvilágot és sec-perc alatt elnyerte a valaha gyártott leghatalmasabb szovjet teherautó címét. A BelAZ-75501-es hat méter magas, 15 méter hosszú, 8 méter széles és 280 tonna a teherbírása.

12. KAMAZ-54901

5ad852f085600a7e7c2f752c.jpg

Annak ellenére, hogy az oroszok teherautóiparának legfrissebb üdvöskéje igen sok alkatrészben egyezik Mercedes-Benz Actros-szal, közel 20 százalékkal olcsóbb a német donornál.

Az orosz autóipar nem véletlenül büszke a felsorolt gépekre. Az amerikai teherautókhoz képest sokkal puritánabbak és primitívebbek, látszik is mögöttük az eltérő filozófiai irány. Egy dolog azonban közös: a szállítmánynak el kell jutnia A-ból B-be. Afelől pedig semmi kétség, hogy a BelAZ-75501 BIZTOSAN elbírna a Futáromra feltöltött több, mint két és fél tonnás csomaggal...